Zo’n veertig procent van de Amerikanen zegt te ruziën met hun huisgenoten over het vullen van de vaatwasser, zegt fabrikant Bosch. Het dwingt fabrikanten tot aanpassingen, maar gewoontes zijn hardnekkig.

“Als geruïneerde plastic dozen je huwelijk verpesten, heeft Bosch de oplossing.” In de VS maakte de fabrikant een lichtvoetige reclamecampagne rondom huiselijke twisten en de vaatwasser. Inclusief een huwelijksadviseuse Dahlia die tips geeft.

In het geval van de plastic dozen wijst ze erop dat de Bosch-apparaten een bescherming rond het hitte-element hebben, waardoor het plastic niet zal vervormen.

De vaatwasser mag handig zijn, hij leidt in de praktijk tot heftige discussies, signaleert The Wall Street Journal. Hoe moet je ‘m vullen? Bestek met het eetvlak naar beneden of naar boven? Lepels bij lepels of om en om met vorken en messen? Mogen pannen er wel of niet in? Etensresten vooraf afspoelen of juist niet?

Ontwerp aanpassen

De twisten dwingen fabrikanten om hun ontwerpen zo aan te passen dat elke ’type’ lader tevreden blijft. Whirlpool onderscheidt 3 hoofdtypes: de ‘beschermer’ die bijvoorbeeld lepels nooit met het eetgedeelte naar boven wil vastpakken, de ‘organisator’ die zo snel mogelijk in en uit wil laden en tot slot de ‘curator’ die alles soort bij soort wil: bijvoorbeeld alle grote borden bij elkaar, terwijl dat eigenlijk niet hoeft.

Om de oorlog in de keuken te beperken, bieden steeds meer vaatwasser een derde rek: helemaal bovenin over de gehele breedte. Daar kan het bestek dan plat in, dus niet meer in zo'n bakje onderin.

Consumenten houden overigens hardnekkig vast aan oude 'vulgewoonte' uit hun kindertijd, terwijl de apparaten steeds geavanceerder worden. Moderne vaatwassers kennen talloze programma's om water of energie te besparen. Sommige hebben speciale 'zones' waar je extra vuile vaat kwijt kan.

Maar veel gebruikers blijven hun vaat voorspoelen terwijl dat veelal niet meer hoeft. Sterker nog: moderne wasmiddelen hebben vuil nodig om zich aan te hechten waardoor ze hun werk beter doen.

(Met dank aan nieuwsbrief De Bicker)

Oops! We could not locate your form.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl